ARBETSSÄTT

Bygger broar

Mäklarens uppdrag liknar brobyggarens. För att det alls ska bli en företagsaffär måste en säljare hitta en köpare, eller en köpare hitta någon som vill sälja. Jag ägnar därför all tid i början av ett förmedlingsuppdrag till insatser som hittar köpare åt säljaren eller säljare åt köparen. Det är förmedlarens absolut viktigaste uppgift att få dessa brohuvuden etablerade.

När seriösa samtal väl är igång mellan parterna övergår jag till att stötta precisionen i brobyggandet. Målet är ju att de bygger så att de möts någonstans i form av ett underskrivet köpekontrakt. Jag stöttar med en tydligt dokumenterad förhandlingsordning och jag agerar för att kontraktsvillkoren ska bli heltäckande, tydliga och baserade på av parterna kontrollerad och godkänd information.

Målfokus och precision är alltså mitt sätt att stötta brobyggandet över floden av starka känslor som finns vid överlåtelser av ägarledda företag. Enkelt uttryckt: – säljaren sätter högre värde på sitt livsverk än vad köparen tycker det är värt för honom. Historia ställs mot framtid.

Målfokus, precision, objektivitet och god ordning hjälper parterna till en överenskommelse. Här är några exempel på hur det kan gå till.

Skriftligt uppdragsavtal

Här anges bl.a. arvode, provision och provisionsgrunder, avtalstid, affärsupplägg, de huvudsakliga arbetsuppgifterna och vilka som är parternas ansvariga kontaktpersoner.

Godkänd skriftlig projektplan

Ett projektdokument i två delar. Den ena delen beskriver företaget som ska säljas (”objektet”). Här samlas all information och data som sen får användas till ett företagsprospekt och i marknadsföringen av objektet.

Den andra delen beskriver bl.a. strategin för marknadsföringen, förväntad köpeskilling, tillträdesdag och andra för uppdragsgivaren kritiska villkor. Dessutom önskad sekretess i kontakter med intressenter/spekulanter samt när och hur kontakt ska tas med bank, hyresvärd, personal/fack, stora kunder, viktiga leverantörer, etc.

Projektdokumentet i sin helhet godkänns skriftligen av uppdragsgivaren och sen kan marknadsföringen av objektet sätta igång.

Initierar, samordnar

​Många frågor ska behandlas, ofta under tidspress. Det är bransch-, produkt-, licens-, miljö- och tillståndsfrågor, avtalsjuridik, skatterregler, bankregler, arbetsrätt, ekonomisk analys, sekretessfrågor och bolagsrätt. Mina uppdragsgivare kommenterar ibland att de faktiskt måste veta och ta reda på mer om sitt företag för att sälja det än för att driva det. ​

Jag initierar och samordnar dessa aktiviteter. Det är uppdragsgivaren som med interna resurser eller anlitad expertis svarar för att de blir utförda. Har uppdragsgivaren inte tillgång till relevant kompetens för att hantera en fråga brukar jag biträda med råd, eller ordna fram en specialist från mitt nätverk. I händelse av att jag själv har kompetens att hantera frågan kan jag utföra aktuellt ärende. Sådant arbete debiteras separat, utöver i uppdragsavtalet överenskommen ersättning.

Allt klart vid tillträdet

Mina ledstjärnor när jag projekterar en överlåtelse är att:

  • Parterna ska bli överens om att de gör en bra affär.
  • Affären är tydligt och fullständigt beskriven i kontraktet.
  • Allt blir klart vid tillträdet.

Det är inte alltid möjligt att få alla moment i en företagsöverlåtelse avklarade i och med tillträdet. Det är då parterna kommer att uppskatta värdet av att affären är tydligt och fullständigt beskriven i kontraktet.